Student-driven research using the Russian National Corpus

The Russian National Corpus can be a wonderful resource for helping students to explore, document, and organize their knowledge of Russian grammar. I propose that the students take a leadership role in this process, with appropriate guidance of course. In this way the students become stakeholders in the learning process and can also learn from each other, rather than merely from their instructors. Here are some more concrete ideas for how to undertake this type of learning. First the students are given a guided tour of the Russian National Corpus. Then they are asked to create a digital log book where they will archive examples they themselves have found of uses of Russian case and aspect, following the presentation of these grammatical phenomena in The Case Book for Russian (Janda & Clancy 2002) and the Aspect in Russian MediaBook (http://www.unc.edu/depts/slavdept/lajanda/russian/ainr). All examples will be culled by the students from the Russian National Corpus.

Студенты — пользователи Национального корпуса русского языка

Настоящая статья посвящается использованию Национального корпуса русского языка (НКРЯ) иностранными студентами, изучающими русский язык. Статья написана на базе опыта многолетнего преподавания студентам в университетах США и Норвегии. Цель статьи – доказать, что НКРЯ может служить ценнейшим ресурсом для студентов на всех уровнях учебы – с самого начала вплоть до получения докторской степени. Статья начинается обсуждением ситуации, в которой находятся студенты-иностранцы, изучающие русский язык (2), причем анализируются и недостатки существующих материалов, и потенциальные успехи наших студентов при пользовании НКРЯ. Дальше мы перейдем к практике, обсудим разные методы, позволяющие ознакомить студентов с НКРЯ (3). Эти методы мы проиллюстрируем конкретными примерами, взятыми из курсов разных уровней и из исследований, проведенных с аспирантами (4). Затем следуют выводы (5).

The Locative Alternation and the Russian ‘empty’ prefixes: A case study of the verb gruzit’ ‘load’

Svetlana Sokolova, Olga Lyashevskaya, and Laura A. Janda. The Locative Alternation and the Russian ‘empty’ prefixes: A case study of the verb gruzit’ ‘load’.
We present an empirical study to address two theoretical issues, both of which are controversial in the scholarly literature, namely the “Locative Alternation” and Russian aspectual “empty” prefixes. Our data, extracted from the Russian National Corpus, represent the behavior of the Russian verb gruzit’‘load’, which participates in the Locative Alternation in both its unprefixed (gruzit’) and prefixed forms (nagruzit’, zagruzit’and pogruzit’), where the prefixes na-, za- and po- are traditionally considered semantically “empty”, bearing only the aspectual feature “perfective”.